
Letter from Lime Grove        25th January 2011 

 

cesc publications, P.O. Box 232, Totnes, Devon TQ9 9DD England     Page 1 of 2 

Political Climates by Peter Sissons      © Peter Sissons 2011 

Extracted from When One Door Closes by Peter Sissons, published by Biteback Publishing. First published online 
by the Daily Mail on 25th January 2011 under the headline ‘The BBC became a propaganda machine for climate 
change zealots...and I was treated as a lunatic for daring to dissent.’  

My time as a news and current affairs anchor at the BBC was characterised by weak leadership and poor direction 
from the top, but hand in hand with this went the steady growth of political correctness. The most worrying aspect of 
political correctness was over the story that recurred with increasing frequency during my last ten years at the BBC - 
global warming (or ‘climate change’, as it became known when temperatures appeared to level off or fall slightly 

after 1998). From the beginning I was 
unhappy at how one-sided the BBC’s 
coverage was, and how much more 
complicated the climate system was than the 
over-simplified two-minute reports that 
were the stock-in-trade of the BBC’s 
environment correspondents. These, without 
exception, accepted the UN’s assurance that 
‘the science is settled’ and that human 
emissions of carbon dioxide threatened the 
world with catastrophic climate change. 

Environmental pressure groups could be 
guaranteed that their press releases, usually 
beginning with the words ‘scientists say…’ 

would get on air unchallenged. On one occasion, after the inauguration of Barack Obama as president in 2009, the 
science correspondent of Newsnight actually informed viewers ‘scientists calculate that he has just four years to save 
the world’. What she didn’t tell viewers was that only one alarmist scientist, NASA’s James Hansen, had said that. 

My interest in climate change grew out of my concern for the failings of BBC journalism in reporting it. In my early 
and formative days at ITN, I learned that we have an obligation to report both sides of a story. It is not journalism if 
you don’t. It is close to propaganda. The BBC’s editorial policy on climate change, however, was spelled out in a 
report by the BBC Trust - whose job is to oversee the workings of the BBC in the interests of the public - in 2007. 
This disclosed that the BBC had held ‘a high-level seminar with some of the best scientific experts and has come to 
the view that the weight of evidence no longer justifies equal space being given to the opponents of the consensus’. 

The error here, of course, was that the BBC never at any stage gave equal space to the opponents of the consensus. 
But the Trust continued its pretence that climate change dissenters had been, and still would be, heard on its 
airwaves. ‘Impartiality,’ it said, ‘always requires a breadth of view, for as long as minority opinions are coherently 
and honestly expressed, the BBC must give them appropriate space.’ In reality, the ‘appropriate space’ given to 
minority views on climate change was practically zero. Moreover, we were allowed to know practically nothing 
about that top-level seminar mentioned by the BBC Trust at which such momentous conclusions were reached.  

Despite a Freedom of Information request, they wouldn’t even make the guest list public. There is one brief account 
of the proceedings, written by a conservative commentator who was there. He wrote subsequently that he was far 
from impressed with the 30 key BBC staff who attended. None of them, he said, showed ‘even a modicum of 
professional journalistic curiosity on the subject’. None appeared to read anything on the subject other than the 
Guardian. This attitude was underlined a year later in another statement: ‘BBC News currently takes the view that 
their reporting needs to be calibrated to take into account the scientific consensus that global warming is man-made.’ 
Those scientists outside the ‘consensus’ waited in vain for the phone to ring. 

It’s the lack of simple curiosity about one of the great issues of our time that I find so puzzling about the BBC. When 
the topic first came to prominence, the first thing I did was trawl the internet to find out as much as possible about 
it. Anyone who does this with a mind not closed by religious fervour will find a mass of material by respectable 
scientists who question the orthodoxy. Admittedly, they are in the minority, but scepticism should be the natural 
instinct of scientists - and the default setting of journalists. 

Yet the cream of the BBC’s inquisitors during my time there never laid a glove on those who repeated the mantra 
that ‘the science is settled’. On one occasion, an MP used BBC airtime to link climate change doubters with perverts 
and holocaust deniers, and his famous interviewer didn’t bat an eyelid. 

Meanwhile, Al Gore, the former US Vice-President and climate change campaigner, entertained the BBC’s editorial 
elite in his suite at the Dorchester and was given a free run to make his case to an admiring internal audience at 
Television Centre. His views were never subjected to journalistic scrutiny, even when a British High Court judge 
ruled that his film An Inconvenient Truth contained at least nine scientific errors, and that ministers must send new 



Letter from Lime Grove        25th January 2011 

 

cesc publications, P.O. Box 232, Totnes, Devon TQ9 9DD England     Page 2 of 2 

guidance to teachers before it was screened in schools. From the BBC’s standpoint, the judgment was the real 
inconvenience, and its environment correspondents downplayed its significance.  

At the end of November 2007 I was on duty on News 24 when the UN panel on climate change produced a report 
which later turned out to contain significant inaccuracies, many stemming from its reliance on non-peer reviewed 
sources and best-guesses by environmental activists. 

But the way the BBC’s reporter treated the story was as if it was beyond a vestige of doubt, the last word on the 
catastrophe awaiting mankind. The most challenging questions addressed 
to a succession of UN employees and climate activists were ‘How urgent 
is it?’ and ‘How much danger are we in?’  

Back in the studio I suggested that we line up one or two sceptics to react 
to the report, but received a totally negative response, as if I was some 
kind of lunatic. I went home and wrote a note to myself: ‘What happened 
to the journalism? The BBC has completely lost it.’  

A damaging episode illustrating the BBC’s supine attitude came in 2008, 
when the BBC’s ‘environment analyst’, Roger Harrabin, wrote a piece on 
the BBC website reporting some work by the World Meteorological 
Organization that questioned whether global warming was going to 
continue at the rate projected by the UN panel. A green activist, Jo 
Abbess, emailed him to complain. Harrabin at first resisted. Then she 
berated him: ‘It would be better if you did not quote the sceptics’ - 
something Harrabin had not actually done - ‘Please reserve the main BBC 
online channel for emerging truth. Otherwise I would have to conclude that you are insufficiently educated to be 
able to know when you have been psychologically manipulated.’ 

Did Harrabin tell her to get lost? He tweaked the story - albeit not as radically as she demanded - and emailed back: 
‘Have a look and tell me you are happier.’ This exchange went round the world in no time, spread by a jubilant 
Abbess. Later, Harrabin defended himself, saying they were only minor changes - but the sense of the changes, as 
specifically sought by Ms Abbess, was plainly to harden the piece against the sceptics. Many people wouldn’t call 
that minor, but Harrabin’s BBC bosses accepted his explanation. 

The sense of entitlement with which green groups regard the BBC was brought home to me when what was billed as 
a major climate change rally was held in London on a miserable, wintry, wet 
day. I was on duty on News 24 and it had been arranged for me to interview 
the leader of the Green Party, Caroline Lucas. She clearly expected, as do 
most environmental activists, what I call a ‘free hit’ - to be allowed to say her 
piece without challenge. 

I began, good naturedly, by observing that the climate didn’t seem to be 
playing ball at the moment, and that we were having a particularly cold winter 
while carbon emissions were powering ahead. Miss Lucas reacted as if I’d -
physically molested her. She was outraged. It was no job of the BBC - the 
BBC! - to ask questions like that. Didn’t I realise that there could be no 
argument over the science? I persisted with a few simple observations of fact, 
such as there appeared to have been no warming for ten years, in contradiction 
of all the alarmist computer models. 

A listener from one of the sceptical climate-change websites noted that ‘Lucas 
was virtually apoplectic and demanding to know how the BBC could be 
making such comments. Sissons came back that his role as a journalist was 

always to review all sides. At the time no other interviewers on the BBC - or indeed on ITV News or Channel Four 
News - had asked questions about climate change which didn’t start from the assumption that the science was 
settled. After the abortive Copenhagen climate summit and the Climategate scandal at the University of East Anglia, 
a questioning note was injected into some BBC reports.  

But even then, leading ‘sceptics’ were still generally regarded with disdain and kept at arm’s length. I’m glad to say 
that more recently a number of colleagues have started to tiptoe on to the territory that was for so long off-limits. 
But I gave up trying to persuade the head of the newsroom that there was something wrong with the BBC’s climate 
change coverage.  


